»

Friday, January 2, 2009

kepntingan memelihara janggut

Kepentingan memelihara janggut dan tidak mencukurnya menurut hadis dan kesepakatan ulama mengenainya.


Hadis #1

Aisyah rah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, " Sepuluh perkara adalah fitrah yang mana mengerat misai dan menumbuhkan janggut itu disebutkan " (dari Abu Daud)


Hadis #2

Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda, " Di antara fitrah Islam ialah mengerat misai dan memanjangkan janggut kerana sesungguhnya orang-orang Majusi memanjangkan misai mereka dan mengerat janggut, berbezalah kamu daripada mereka dengan mengerat misai kamu dan memanjangkan janggut-janggut kamu. " (Ibnu Hibban)


Hadis #3

Di dalam sebuah hadis yang di petik dari "Musannaf Ibn Abi Sayiban" diberitakan seorang Majusi yang telah mencukur janggutnya dan mempunyai misai yang panjang datang kepada Rasulullah saw. Tatkala melihatkan ini Rasulullah saw bersabda. " Di dalam agama kami, kami diperintahkan mengerat misai dan memanjangkan janggut. "


Hadis #4

Ibn Asaakir dan yang lain-lainnya telah memberitakan bahawa Hasan r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, " terdapat sepuluh kebiasaan yang ada di kalangan umat nabi
Lot yang menyebabkan punca kebinasaan ke atas mereka. Di antara kebiasaan itu di senaraikan juga mengenai pencukuran janggut dan memanjangkan misai "


Hadis #5

Zaid Ibni Habib ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw tidak tertahan lagi melihat dua orang utusan yang datang daripada istana Maharaja Kisra kerana mereka telah mencukuri janggut-janggut mereka. Baginda memberitahu kepada mereka; " Binasalah ! Siapakah yang menyuruh kamu supaya menjadikan wajahmu seperti ini ? " mereka menjawab, " Tuan kami, Maharaja Kisra memerintahkan kami " Rasulullah saw bersabda, " Tetapi daku telah diperintahkan oleh Tuhanku Allah supaya memanjangkan janggut dan mengerat misai. "


Hadis #6

Zaid bin Arqam ra meriwayatkan bahawa rasulullah saw bersabda, " Barangsiapa tidak mengerat misainya bukanlah daripada kami, " ( dari Termizi)

0 comments: