»

Monday, December 22, 2008

trading- untuk org baru nak berbisness

hari ni aku dapat pengalaman baru.... sebab mengikuti ceramah kat Hotel NAZA,penang...
aku dengar penceramah ni bagi ceramah aku jadi teruja nak jadi trader.... kalau nak diikutkan... konsepnyer mudah jer....

"cari barang yg harga murah,pastu jual kat tmpt yg perlukannya dengan harga berpatutan"

prinsip perniagaan ni memang sangat mudah, nama penceramah ni en. sayuti, dari USM, cara dia cakap tu memang tengok senang nak laksanakan... tapi kalau diikutkan memang senang pown..

sebagai contoh, kita beli barang kat indonesia, pastu jual kat malaysia, sebb barang2 kat sana masih murah lagi.... nilai mata wang diorang pown murah, kat sana pon banyak barangan yang masih banyak potensinya untuk dijual kat malaysia... nampak benda tu sangat mudah..... memang mudah....

proses ni mudah kerana aku melihat, matawang indonesia memang sudah merudum, sangat teruk berbanding ngan malaysia (kesan daripada ekomomi USA),en. sayuti ni memang banyak jalan, tapi dia jalan2 pon bukan jalan2 kosong, dia jalan2 nak cari barang, nak marketkan kat malaysia... sungguh mudah....

so... aku cadang, kalau ader duit sket, aku nak buat trading, memang senang, so aku nak share ilmu ni ngan anda semua.. mudah2an lebih banyak lagi insan2 yang berniaga di malaysia ni, kalau ikutkan, nabi pernah cakap dulu 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan... kalau anda kumpulkan semua org2 yg kerja kerajaan kat malaysia ni... baru 10%... sebagai contoh....

kalau org kerja kerajaan ader 10,000 org, jadi ..... ader 90,000 org lagi yg ber niaga.... secara kesimpulannya... lebih banyak lagi peluang yang masih ada di pasaran hari ini.... cuma terpulanglah kepada kita untuk merebut peluang tersebut...

0 comments: