»

Friday, October 24, 2008

Nordin Kardi... Naib Cancelor UUM

assalamualaikum dan salam sejahtera.....

pagi ni aku nak kongsi sikit pengetahuan aku tentang Naib Cancelor Universiti Utara Malaysia ni. aku tertarik untuk mengambil dia sebagai tajuk pagi ni sebab aku tertarik dengan "background" dan keazamannya untuk memajukan universiti2 di Malaysia..

beliau memang banyak pengalaman mengenai selok belok tentang pendidikan. Beliau berpengalaman luas dalam pengurusan pendidikan tinggi termasuk pernah menjawat jawatan pensyarah selama lebih 20 tahun, kaunselor pelajar, pengetua kolej kediaman pelajar, timbalan dekan dan ahli senat di Universiti Putra Malaysia (UPM) dan perintis kepada penubuhan Lembaga Akreditasi Negara (LAN). Di LAN beliau dipertanggungjawabkan untuk menyediakan akreditasi bagi Program Sains Sosial di Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).Penglibatan beliau secara aktif dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan bermula sejak beliau masih lagi menuntut di universiti dengan memegang pelbagai jawatan seperti Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) iaitu persatuan yang memperjuangkan kepentingan pendidikan anak bangsa.



untuk pengngetahuan umum, beliau memacu UUM semenjak 2005(kalau tak silap aku lah), banyak ""pembaharuan" yang telah di buat oleh beliau di UUM. seperti yang kita tahu UUM memang terkenal dengan identiti sebagai universiti yang banyak melahirkan graduan yang berilmukan ekonomi. aku ada seorang kenalan di UUM,diorang cakap kat UUM semua kena pakai duit, itu duit, ini duit,...... kalau boleh semua benda pon kena pakai duit. waima benda yg remeh2 pon nak pakai duit gak.... diorang cakap memang agak sukar nak belajar di sana...

hari tu aku ader pegi kat UPM atas tiket menghadiri perhimpunan pemimpin keusahawanan pelajar institusi pengajian awam kali pertama 2007. pada program tu beliau dijemput dalam salah satu forum.... masa tu memang itu adalah kali pertama aku berdepan dengan naib caselor UUM, memang kurang percaya, sebab aku tengok dia nyer dressing memang sempoi, baju batik + sluar slack..... kalau di ikutkan, kalau aku jumpa dia kat tepi jalan pon aku tak tau pon yang dia tu antara tunjang UUM.

dalam forum tu, dia bagi pandangan yeng memang logik dan menarik. atas kapasiti pemimpin keusahawanan, aku dapat lihat banyak sebenarnya peluang yang masih ada untuk kita, (sebagai title mahasiswa) untuk berbisness.... banyak pandangan beliau yg sangat berguna untuk dijadikan penunjuk jalan ketika kita ingin membuat bisness...


baru2 ni aku ade baca kat internet tentang background dia ni, ( ntah camner lak ari tu minat nak cari pasal dier), rupa2nya dia telah banyak berjuang untuk kera...jaan. Sebelum dilantik sebagai Naib Canselor UUM, beliau telah menjawat jawatan sebagai Ketua Pengarah Biro Tatanegara (BTN) bagi tempoh selama hampir tujuh tahun mulai Februari 1999. Sepanjang perkhidmatan beliau di BTN, pelbagai pembaharuan yang dilakukan untuk memupuk semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia.... seperti yang kita tahu, BTN adalah program yang dibuat oleh kera...jaan untuk menyuntik dan meracuni fikiran pelajar dan mahasiswa. tapi aku bersyukur sebab member2 aku tak mudah terpengaruh ngan dakyah2 camni. member2 aku banyak yang berhaluan kiri ataupon yang duduk diam saja. duduk diam aku rasa lebih baik drpd percaya dengan segala macam dakyah dan propaganda BTN....

bagi pandangan aku, nordin kardi ni jenis orng yang banyak idea yang merapu tapi ade sesetengahnyer yang benar dan logik. seperti apa yang di cadangkan semasa debat minyak antara DSAI ngan saberi chik :

TAN SRI DATUK DR NORDIN KORDI:

Tadi saya telah menanyakan komitmen Dato’ Seri Anwar tentang adakah premis kepada penurunan harga minyak 50 sen itu kerana Malaysia adalah pengeluaran minyak. Selepas kita bacakan data bahawa sumbangan minyak dalam negara hanya 26%. Saya melihat bahawa isu yang dicadangkan oleh Dato’ Seri Anwar bukan isu minyak lagi tetapi memilih minyak sebagai sasaran untuk dikurangkan kepada 50 sen.

Tetapi mengapa tidak misalnya oleh kerana ia bukan semata-mata isu minyak bercakap mengenai pengurangan cukai seperti mana Kerajaan telah tidak mengenakan cukai kepada mereka berpendapatan di bawah RM2,000, mengapa tidak misalnya memberi bantuan sewa rumah kepada mereka yang miskin tinggal di bandar, tetapi mengapa memilih minyak, mengapa agaknya Dato’ Seri Anwar tidak berjanji untuk mengurangkan inflasi seperti katanya 80% kepada 30%. Jadi soalan saya kepada Dato’ Shabery ialah mengapa agaknya Dato’ Seri memilih minyak sebagai sasaran janji kepada rakyat apabila memerintah esok. Terima kasih



dari sini aku dah dapat lihat pemikirannya yang boleh dikatakan agak kolot dan merapu, sehinggakan dalam satu blog http://perisik-rakyat.com/search/label/Debat%20Anwar%20-%20Shabery anak penulis mendakwa nordin menanyakan soalan yang tidak berkaitan dengan debat tersebut, si penulis memberitahu si anak supaya belajar rajin2 tapi jangan masuk UUM, nak tergelak jugak bila aku dengar ayat tu... aper2 pon aku berharap naib canselor lain tak macam tu .... termasuklah aku nyer naib canselor

wassalam




0 comments: