»

Sunday, October 19, 2008

Ayat - Ayat Cinta




best ker cerita ni ? ?



aku terpanggil untuk berbicara tentang cerita ni. ianya bermula apabila aku tengok preview tentang cerita ni kat tv3,lepas tengok preview tu aku rasa tertarik pulak nak tengok cerita ni, apa taknyer, dengar dia punya lagu dan jalan cerita pon macam menarik...... satu lagi yang membuatkan aku rasa nak tengok citer ni ialah biler member aku yang kurang minat tengok cerita -cerita asia ni promote kat aku, dia biasanya suka tengok citer org putih & cerita action, kalau dia pon dah tengok? takkan aku tak tengok...... rugi beb.... hahahha....

apa yang aku tahu cerita ayat-ayat cinta ni diolah berdasarkan novel
tulisan seorang anak muda indonesia yang sangat berbakat Habiburrahman El-Shirazy
yang juga lulusan al-azhar...

kat bawah ni aku ader ambik sinopsis dari internet

" Ini adalah kisah cinta. Tapi bukan cuma sekadar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam. Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha membuat masternya di Al Ahzar. Berjibaku dengan panas-debu Mesir. Bermatlamatkan dengan berbagai

macam target dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama. Semua target dijalani Fahri dengan penuh penghayatan kecuali satu iaitu menikah.

Kenapa? Karena Fahri adalah laki-laki taat yang begitu ‘lurus’. Dia tidak mengenal erti berpasangan sebelum menikah. Dia kurang artikulatif dikala berhadapan dengan mahluk bernama wanita. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.

Betul begitu? perpindahannya ke Mesir membuat hal itu sama sekali berubah. Tersebutlah Maria Girgis. seorang jiran di flatnya yang beragama Kristen Koptik tapi mengagumi Al Quran. Dan mengagumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diari sahaja.

Lalu ada Nurul. Anak seorang tuan guru terkenal yang juga mencari ilmu di Al Azhar. Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang sekali, fahri yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu menunggu-nunggu.

Setelah itu ada Noura. Juga jiran yang selalu didera oleh Ayahnya sendiri. Fahri sangat bersimpati dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya sekadar bersimpati saja. Tidak lebih. Namun Noura yang mengharap lebih daripada itu. Dan kemudiannya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.

Terakhir muncullah Aisha. Si mata indah yang menyihir Fahri. Sejak sebuah kejadian di metro, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak sanggup membohongi hatinya.

Lalu bagaimana anak desa nan lurus itu menghadapi ini semua? Siapa yang dipilihnya? Bolehkah dia menjalani semua dalam jalur Islam yang sangat dia yakini?"

aku harap korang luangkan masa tengok cerita ni. kalau dihayati memang banyak pengajaran yang kita boleh dapat.........erm , oklah....selamat menonton ;P



0 comments: