»

Thursday, July 9, 2009

Wajarkah politik di IPT??




Persoalan ini sudah lama diperkatakan, boleh dikatakan semenjak tertubuhnya institusi pengajian di Malaysia… perkara ini berbangkit.. dan malam selasa baru2 ni lepas tengok B-spot kat tv9.. best jugak rancangan ni,sebab banyak mengemukakan isu2 semasa. kalau minggu lepas, diorang memperkatakan mengenai bola sepak Malaysia, “di mana hala tuju bola sepak Malaysia “….
Berbalik kepada isu politik di IPT….
Bagi pendapat aku, ianya sangat bagus… sebab dengan berpolitik.. kita akan dapat lihat sejau mana kebolehan pelajar IPT di Negara kita. Memang lah kita sedia maklum… IPT adalah tempat untuk para generasi kita menuntut ilmu… untuk melahirkan mahasiswa yang benar2 berkualiti,dengan berpolitik juga mahasiswa akan berkobar2 dan bersemangat untuk menegakkan keadilan. Untuk konsep politik di IPT,adalah molek kiranya mereka menumpukan mengenai kepentingan mahasiswa, ia di ibaratkan seperti sesebuah Negara…. Sekiranya tiada org berpolitik, masakan Negara itu boleh maju…., ahli politik juga akan menjadi penegur dan “play maker” untuk sesebuah Negara. Dengan adanya golongan seperti mereka ini,pihak kerajaan akan melihat dan peka dengan kepentingan rakyat, begitu juga dengan IPT…janganlah kita hanya “gah” dengan melahirkan geraduan yg ramainya seperti buih, tapi tiada kualiti,kita juga harus menitik beratkan kepentingan mahasiswa. Dengan adanya politik di IPT,diharapkan pihak Universiti di Malaysia akan lebih peka dengan tanggungjawab mereka..
Janganlah dihalang mahasiswa kita untuk berpolitik di IPT,kita sekarang hanya sibuk untuk mencapai status Universiti yang masyhur di peringkat antarabangsa, tetapi tidak mengkaji dan mendalami jiwa mahasiswa kita. Lain Negara maka lainlah pendekatannya,justeru itu, untuk menjadi institute pengajian yang dikagumi, kita tidak seharusnya mengikut sepenuhnya modul dari negara2 luar,ini kerana modul tersebut memang disesuikan untuk silibus mereka tetapi adakah ianya bersesuaian dengan selibus kita? Fikir2 kanlah…..
Rata2 pelajar di university luar Negara didedahkan dengan pengucapan umum,mereka akan didedahkan bagaimana untuk berkomunikasi dengan org lain….. kalau hendak di ikutkan,tahap pendidikan mahasiswa kita dengan unuversiti luar Negara adalah setaraf,Cuma yang membezakan mereka adalah mengenai bagaimana mahasiswa kita boleh berdepan dengan dunia sebenar di masa mereka bekerja nanti…
Kesimpulannya…aku memang sangat bersetuju politik di IPT Negara… akan tetapi… mereka hendaklah bebas daripada pengaruh politik dari luar. Mereka hanya boleh berkempen mengenai isu2 hal ehwal university sahaja, ini untuk menggalakkan mereka untuk menjadi seorang mahasiswa yang benar2 berkualiti……

0 comments: