»

Wednesday, July 22, 2009

Releven lagikah nilai pinjaman PTPTN??


RM28,000.00 jer??? Maner cukup…. Itu adalah salah satu ayat yg terpacul daripada mulut rakan2 aku maser aku belajar dulu. Pernah dulu.. aku try Tanya ngan member2 aku,”cukupx duit PTPTN yg korang dapat ni??”.. antara jawapan yg aku terima”boleh arr bro… cukup2 makan jer, abis jer semester,duit pown abis,kadang2 sampai xcukup”…erm terpikir gak aku,ada benarnya apa yg diorang cakap…
“nasib baik lah kita study kat sini… taraf hidup pown murah, kalau kita study kat KL @ Selangor for sure x cukup…. hahahha”, sampuk member aku yg sorang lagi, aku hanya mengiakan pandangan mereka..jika diperhalusi semula,RM3,500.00 untuk satu semesta memang x cukup…. Apa tidaknya,nilai pinjaman tersebut sudah lama dipraktikkan… kalau nak diikutkan, ianya sudah tidak relevan lagi untuk zaman sekarang…ada suara2 yang mencadangkan nilai pinjaman dinaikkan sekurang2nya RM4,000.00 untuk satu semesta… akan tetapi masih tidak diambil peduli oleh PTPTN… semakin banyak nilai yg kita pinjam, maka banyak jugalah nilai yg perlu dibayar… melalui apa apa yg aku Tanya… rata2 mereka (student2) tidak kisah sekiranya mereka perlu membayar pinjaman dengan nilai yg tinggi, asalkan mereka dapat pinjaman RM4,000.00 untuk satu semester….
Setahu aku, pakcik aku study pown dulu dengan pinjaman sebanyak RM3,500.00 satu semester, kalau x silap aku 10 tahun dulu,skarang dier dah ada 2 org anak… bayangkanlah sendiri, kalau kita nak compare taraf hidup 10 tahun dahulu dengan zaman sekarang…. Memang jauh sangat bezanya… walau apa pown, aku bersyukur dan ucapkan terima kasih ngan pihak PTPTN yg telah member pinjaman kepada aku, klau nak ikutkan, takperlulah aku ucapkan terima kasih,sebab duit itu pown hasil daripada cukai yg saban tahun bapak aku bayar…. Tetapi sebagai manusia, aku juga ada sikap terhutang budi… aku ucapkan terima kasih atas kerja diorang mengagihkan duit cukai yg dibayar kepada pihak yg sepatutnya…
Bukannya kitorang ni nak demand lebih2, tapi kita boleh nilai sendiri dari segi logic,berbanding 10 tahun dahili… banyak keperluan harian dan makan minum dah naik harga, ni ditambah pula dengan harga bahan api yg dah meningkat. Kepada senior2 yg naik kenderaan sendiri memang ada kalanya membebankan mereka kerana semua perbelanjaan untuk kenderaan adalah daripada duit PTPTN yg mereka pinjam. Tak termasuk lagi kalau kenderaan mereka meragam, kalau motor ok lagi, kalau kereta ?? sakit gak arr.
Jika kita perhalusi dan teliti,sememangnya pinjaman sebanyak itu tidak mencukupi,cubalah Tanya dengan siswa-siswi,terutama sekali yg menuntut di lembah kelang… rata2 mereka setuju sekiranya pinjaman dinaikkan….
Secara kesimpulannya,diharapkan pihak peminjam.. terutamanya PTPTN,supaya menaikkan pinjaman untuk para penuntut,ini kerana pinjaman yg ader sekarang sudah tidak lagi relevan
Sekian.. wassalam…

2 comments:

~nurie!~ said...

ntahlah..ada kwn2 yg kata cukup ada yg kata tak cukup. bergantung jugaklah dengan keadaan ekonomi keluarga pelajar itu sendiri. Terutama yang belajar jauh dari kampung. Tiket flight saja sudah berapa.

rata2 kawan saya yg kata load tak cukup tu memiliki motor dan kreta yg menggunakan duit pt.

ahlong_13 said...

ada betuknya apa yang awak cakap tu.. apa yang penting.. kita kena pandai2 gunakan duit...