»

Thursday, July 9, 2009

Siapa yg bakal menang pada pilihan raya manek urai N41…



Seperti yang kita sedia maklum…. Pilihan raya di manek urai akan dilakukan pada 14 julai 2009. Pada pandangan aku… pilihan raya pada kali ini 50-50… sebab apa aku katakan sebegitu, BN telah membuat pendekatan baru secara sikologi,seperti PM kata “pilihan raya kali ini perlu berlaku secara harmoni..”, memang kali ni aku tengok pilihan raya memang sunyi… tiada isu,tiada pergaduhan…. Memang ini adalah yang sangat dialu2kan oleh penduduk..
Dengan melihat kedua2 calon,aku tengok mereka ada potensi untuk menang dengan mejoriti yg sedikit… kalau bebelum ini,manek urai adalah tanah jajahan PAS,dengan majoriti 1200 kalau tak silap aku…tapi kali ni aku rasa, mejoriti akan menurun,jika kita lihat beberapa isu yg melanda PAS,aku rasa…. Rakyat juga akan mungkin membuat undi protes..lebih2 lagi bagi mereka yang atas pagar..
Semenjak penamaan calon,dan sehingga artikel ini ditulis…. Timbalan presiden PAS, tidak kelihatan. Ada khabar angin yang menyatakan bahawa ada sedikit pertelagahan antara pemimpin tertinggi PAS. Aku sebagai salah seorang penyokong kuat pakatan rakyat berharap…. Pertelingkahan itu dapat diselesaikan secepat mungkin… bukannya apa…… aku taknak ahli2 PAS melihat ini sebagai suatu punca untuk parti itu berpecah…. Dengan muktamar yg baru2 ini diadakan di shah alam,kita dapat lihat terdapat 2 golongan besar parti.. golongan edorgan(intelek) dan golongan ulamak…. Semasa muktamar tersebut,ada golongan yang menyatakan PAS pada ketika ini mestilah diterajui oleh golongan intelek,ini untuk memberi laluan kepada golongan tersebut yang rata2nya berpendidikan tinggi menunjukkan kebolehan mereka. Ada yang berpandangan,PAS kini dilihat agak “slow” dalam menjadi pelopor parti yang memperjuangkan Islam di Malaysia. Dengan adanya golongan intelek yg memerintah maka diharapkan PAS akan dapat bergerak dengan lebih mantap…. Tetapi ap yg terjadi sebaliknya… PAS masih lagi diterajui ulamak….walaubagimanapon, aku berharap… PAS akan terus relevan untuk PRU yang akan datang…
Kerajaan campuran yang dicadangkan oleh presiden PAS mendapat pelbagai reaksi dari pelbagai pihak… ada yang setuju, dengan menganggap ianya suatu peluang untuk PAS bersama dengan BN. Namun ada juga yg membantah ,dengan alasan… ianya akan menyebabkan pakatan rakyat bertambah parah…. Lebih2 lagi DAP,yg tidak setuju dengan pandangan presiden PAS itu..
Dengan isu2 yg dibangkitkan seperti yg denyatakan,BN telah melihat ianya sebagai peluang untuk mereka memainkan isu2 tersebut…. Akan tetapi BN perlu ingat bahawa isu royalty minyak sebanyak RM1 billion menjadi tuntutan PAS di manek urai,jika dikaji… Kelantan sepatutnya mendapat lebih daripada 1 billion,ini kerana…. Setahun PETRONAS memperoleh 2.6 billion di Kelantan,manakala perkara ini sudah berlaku 6 tahun,setidak2nya Kelantan sudah memperoleh sebanyak RM15.6billion… tetapi PAS Kelantan hanya meminta 1billion…. Namun perkara ini akan dijelaskan oleh PETRONAS dalam masa 2 hari lagi….aku berharap,ianya akan berpihak kepada PAS…
Pada pandangan aku,secara keseluruhannya…kedua2 calon ada potensi untuk menang,namun majoriti dijangkakan akan menurun dengan sebab isu2 yg berlaku kini… namun perlu diingat,masih ada lagi golongan yg atas pagar…kalau calon boleh mengambil hati mereka… maka kemenangan akan berpihak kepada mereka…. Wassalam.

0 comments: