»

Thursday, March 19, 2009

kesan "boikot"

assalamualaikum....
agak lama juga saya tidak mengemaskini blog aku... mana tidaknya...banyak benda yang kena buat,lagi2 jadi student final year ni, final year project, dan macam2 lagi...

tapi... lepas nampak banner yg tergantung kat sebuah pasaraya bumiputra yang popular kat perlis ni,aku baru terpikir begitu dahsyatnya kuasa beli org islam kat malaysia ni... banner tu tulis leih kurang camni "promosi nestle 1 feb-31 mac".... disebalik banner tu aku dah boleh fikir,oleh kerana produk nestle tak laku.. so.. diorang nak buat promosi barangan diorang,just sajer nak abiskan stok barangan diorang,yer ar, aper tidaknya,kalau tak terjual brang tu lama2 jadi expired,kalau terjual atleastlehjadi duit....

satu lagi cerita aku nak share.... ader kat satu akhbar ni,aku ader terbaca tapi tak ingat, tapi ni pasal McD.. eperti yg kita tau, McD ni dalah kroni yahudi.. kat malaysia ni pown banyak gak McD,akhbar yg aku baca ni tertera McD mmpromote diorang nyer kebaikan, antaranya... diorang tulis yang McD ni ader banyak menolong org2 susah, anak yatim dan sbagainya, kalau tak silap aku.. patu diorang tulis lagi yang McD ni telah mmberikan peluang pekerjaan kepada warga Malaysia

kesimpulannya.... pemboikotan barangan ni memang berhasil.. walaupown ader sesetengah pihak melihat tindakan kita in adalah sangat sedikit, tetapi bagi aku ianya mmberi kesan yg sangat besar kepada mereka.... dengan cara ini, akan lahirlah lebih banyak peniaga2 islam yang muncul,dengan cara ini kita mestilah menyokong penuh peniaga2 islam ini... dengan cara ini,kita bukan sahaja mmboikoi barangan yahudi.. tetapi meningkatkn ekonomi orang islam... insya allah, satu hari nnti islam akan gah di persada antarabangsa...

0 comments: